onsdag 30 november 2011

Kommunikation med kunden på rätt sätt

Idag ringde jag en vårdenhet. För min sons öronproblem. Prick kl. 800 knappade jag in numret och kom till en telefonsvarare. Där fick jag instruktioner om vidare val och de lovade sedan att ringa tillbaka en timma senare. Och visst gjorde det det, och till och med 20 minuter tidigare än vad de lovat vilket är klart positivt.

När jag och sköterskan väl talats vid en stund fick jag reda på att jag inte skulle ringt till dem eftersom enheten enbart var en mottagning för barn under 6 månader. Först blev jag förvånad men sen blev jag både besviken och arg. Jag missade dessutom möjligheten att ringa och få en akuttid på den vårdenhet som jag borde ringt till. Det var nämligen för sent att ringa då.

Varför inte upplysa om om detta med åldern på telefonsvararen och hänvisa till rätt enhet (och kanske t.o.m. berätta telefonnumret dit). Hade de sagt det på telefonsvararen hade jag haft möjlighet att ringa till rätt enhet och då även haft stora chanser att få en akuttid för min sons onda öra.

Lösningen är enkel. Det handlar om kommunikation. En mening som skulle få mig att känna mig lite mer som en kund (för det är ju det jag faktiskt är i och med att jag betalar skatt år ut och år in). En enda liten mening hade kunnat ge ett helt annat scenario för mig och min son. 

Idag är det oerhört viktigt att ge rätt information, oavsett om det är offentlig eller privat verksamhet som bedrivs.  Det mediatryck vi människor har på oss, och den mängd information som matas förbi våra ögon och ögon varje timma och varje minut, är så mycket mer idag är för 10-15 år sedan. Allt som händer runt omkring oss sker dessutom i rasande fart. Det betyder att det är viktigare än någonsin att förenkla så mycket som möjligt för mottagaren. Att göra budskapet enkelt att förstå, läsa och ta in.

Användarvänlighet, som jag själv utbildade mig inom redan i mitten av 1990-talet, är i allra högsta grad högaktuellt. Att anpassa och förenkla. Skala ner och göra det begripligt. Men framför allt att tänka på mottagaren och som budskapsförmedlare sätta sig utanför sig själv och tänka sig hur mottagarens situation är istället.

Ha en skön solig novemberdag!
Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar