tisdag 29 november 2011

Tisdagslunchen avklarad

Efter en god lunch med trevligt sällskap på InContro i Göteborg har jag nu kommit tillbaka till kontoret. Regnet står som spön i backen och det känns inte precis som slutet på november.

På vägen tillbaka i bilen slog det mig att alla skyltar som exponeras, varje gång jag kör samma väg tillbaka från Göteborg, till slut  blir en del av bakgrunden, en del av mönstret på vägen hem. De blir så vanliga att de inte märks. Det är då det börjar bli "farligt". Dvs att jag inte ser det som ska synas och ska ge mig viktig information.

Vad kan då göras åt detta då? Är det skyltar som uppmanar mig, som bilist, att köra försiktigt för att det är lekande barn i närheten så rekommendera jag följande två enkla åtgärder:
Byt plats på skyltarna lite då och då eller växla två olika skyltar så att det blir förändring. Det statiska är det som gör människor blinda för budskapet.

Ja, tänk att vardagen är så lik reklambranschen. Det är det statiska som gör mottagaren oengagerad och budskapet osynligt. Det är det som är faran med kommunikation. Avvägningen mellan att bli igenkänd utan att det ska bli tråkigt och likadant varje gång. Självklart ska den grafiska profilen följas MEN det är mediet, formatet, texter, rubriker och själva budskapet som kan bli nytt och spännande. Det är denna förändring som skapar nyfikenhet och gör att mottagare ser det som är tänkt att synas.

Ha en go em!
Anita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar